Un mod extrem de a vedea coasta Tarii Galilor

Combinand inotul prin oceanul deschis, escaladarea in prapastii perfide si apoi scufundarea in transee adanci, coastering-ul este o activitate din ce in ce mai populara.

Coasteering-ul a inceput atunci cand alpinistii s-au saturat de a transporta si de a asigura franghii, hotarand in schimb, din motive de siguranta, sa urce peste apa. Cele 870 de mile de coasta din Tara Galilor – in special portiunea care iese din Pembrokeshire – este o sala de sport in jungla pentru temerari. Astfel, intr-un turneu cu Preseli Venture, ma asteptam la o dupa-amiaza plina de frica si adrenalina, euforie si belly flops. Dar, pe langa asta, in cele doua ore petrecute navigand pe suprafete de stanca zimtate care s-au inaltat pana la ferigi, cocotate ca niste coafuri in varful stancilor si pesteri intunecate in care valuri impinse ca niste rauri, am primit si o educatie in domeniul maritim usor de trecut cu vederea din regiune.

In coasteering, raspunsul este de obicei da , deoarece sportul combina inotul prin ocean deschis, escaladarea in prapastii perfide si apoi scufundarea in mari incerte… doar pentru a incepe din nou procesul nebunesc.

Organismul de sub el, care arata ca un sigilant de drum, a adaugat el, era lichenul de gudron negru. Adesea, un aspect trecut cu vederea al mediului nostru, lichenii sunt organisme pionier esentiale care permit succesiunea ierburilor, tufisurilor si copacilor.

Dupa informarea cu licheni, ne-am calcat pe stanca si am mers incet spre un arc care atarna deasupra capatului promontoriului, facandu-ne timp sa inspectam bazinele de maree de-a lungul drumului. Kelly a subliniat cateva dintre sutele de soiuri de alge marine gasite in Marea Britanie. Un tip numit canal wrack, care a dezvoltat conducte sub frunzele sale pentru a permite scurgerea rapida a apei, avea aceeasi preferinta pentru uscaciune ca si xantoria. Intre timp, radacina vezicii urinare traia printre gudronul negru si plutea odata cu valul ca niste baloane verzi mici atasate de sfori groase. Sub picioarele noastre erau paturi de alge inecat fericit.

Un zid de stanca care statea intre mare si arcada statea ca o barbacana impotriva valurilor mici, dar care se apropiau. In timp ce bastionul era probabil o prelungire a promontoriului la reflux, odata cu cresterea valului a devenit o insula. Ne-am coborat in ​​canal si am inotat decalajul dintre arcada si insula temporara. Un val a intrat din ambele parti si a spart, de asemenea, zidul. Apa l-a scufundat pe el si pe vesta lui de salvare. Parul lung pluti in sus.

Cand a reaparut, nu a sarit nicio bataie: „Hai sa sarim de pe stanca asta”, a spus el.

A sarit in sus peretele si a sarit fara ezitare, de parca s-ar fi aflat in varful unui vulcan despre care stia ca este gata sa arunce in aer. Am mers mult mai incet, cautand manere, lasand umflarea sa ma traga si folosind canalul pentru a ma ridica pe afloriment. Am urcat cu prudenta pe varful mic si mi-am examinat zona de impact inainte de a sari. Ma aclimatizam cu acest sport.

Am inotat prin golfuri protejate si pe langa tarmuri stancoase, unde pui de foca cenusie atlantica intre iulie si decembrie. (In acele luni, Preseli nu merge pe plajele pe care focile le folosesc pentru a da nastere.) Am calatorit in jurul promontoriilor acoperite cu mai multi licheni – organisme pionier care au ales o suprafata atat de extrema incat succesiunea parea imposibila. Intr-o urcare, Kelly a descoperit un petic de stanca umflata, o flora de coasta cu care oamenii gatesc adesea sau chiar mura. Ne-am oprit sa-l rontam crud. „Se vinde cu destul de multi bani”, a spus Kelly.

Nu intalnisem niciodata aceasta planta neobisnuita, care avea gust de morcov, in Regele Lear . Shakespeare a scris: „La jumatatea drumului atarna unul care aduna samfir; comert ingrozitor!” Potrivit personajului lui Shakespeare, recoltatorul de samfir isi asuma un risc extrem. (Desi poate ca colectorul a fost pur si simplu un pionierat al coasteringului).

Promontul a devenit mai abrupt si mai extrem, dar am urcat cu relativa protectie a marii. Am sarit de la sapte metri, modelandu-ma ca un creion; Kelly s-a rasturnat si mai sus cu un tipait de sarbatoare. Am luat pauze pentru a ne minuna de ecosistemul fragil, Kelly miscandu-se fluid intre rolurile sale de cascador si profesor de biologie de coasta.

„Acesta este un caine de caine”, a spus el, scotand un melc de mare pradator de pe stanca si rasturnandu-l pentru a-mi arata varful chitinos de pe partea inferioara. „Foloseste asta pentru a fora lipace. Odata ce trece, secreta o enzima in barnacle si apoi asteapta ca acidul sa-l transforme pe bietul om in ciuperca. Cainelui ii ia aproximativ trei zile pentru a suge totul. Destul de infiorator intr-adevar.” Kelly a pus melcul de mare inapoi pe stanca de langa bufet; jumatate din scoici de lipa stateau ca pe cazane goale.

Coasteering-ul este un sport in curs de dezvoltare in intreaga lume, inclusiv in Tara Galilor. In prezent, Regatul Unit are o Carte Nationala de Coasteering care lucreaza pentru crearea de practici sigure, ghiduri de antrenament si promovarea sportului, dar nu exista inca un organism national de conducere. Prin urmare, ghizii precum Kelly tind sa fie supracalificati – are pregatire specifica site-ului, impreuna cu certificari sau calificari in salvamar pe plaja, alpinism, caiac de mare si prim ajutor – pentru ca companii precum Preseli Venture sa evite acuzatiile de neglijenta.

Dar pe masura ce sportul devine mai popular, lucrurile se vor schimba fara indoiala. Acolo unde in urma cu jumatate de deceniu in Pembrokeshire existau candva doar cativa outfitters recunoscuti, acum sunt mai mult de o duzina. Cand se formeaza un organism de conducere, vor fi sigur ca urmeaza calificari standardizate pentru ghizi si stanci aglomerate.

„Nu mi-ar placea ca asta sa devina un sport in care astepti la coada ca la o plimbare in parc de distractii”, a spus Kelly, scanand terenul nostru de joaca gol.

Mai multi oameni care traverseaza stancile vor da, de asemenea, inevitabil un ecosistem mai putin vibrant. Creaturile ar muri. Dar astazi, am impartit stancile doar cu viata de sub picioarele noastre.

Am urmat-o pe Kelly intr-o pestera. Intunericul cavernei si lumina soarelui straluceste ca o pereche de alchimisti, facand lichenii familiari de deasupra capului nostru auriu, argint si bronz. Cati centimetri de umflatura s-au strans in spatele nostru si non-unda sa marit intr-o bomba apoasa. Ne-a trantit ca furnicile care plutesc intr-o bautura agitata.

Dupa bataie invitata, am inotat afara. Am studiat anemona de sarpe cu degete verzi si roz intr-o nisa umeda si o anemona cu aspect ruginit in alta. Swell s-a repezit peste beadlet, dand un crab de nisip gri in tentaculele sale moi. Crabul de nisip s-a zvarcolit in timp ce anemona si-a administrat otrava. Un alt val i-a intrerupt si i-a smuls pranzul, fie salvand crustaceul, fie returnand un cadavru in mare.

Kelly era in fata si privea intr-un bazin de maree. Inauntru, cochilii de pat de marimea unui sfert, conice si nervurate radial, erau strans aspirate de stanci. Algele au crescut deasupra acestor cochilii ca suvite lungi de par verde neon, facandu-le lapele sa arate ca niste mici rockeri punk, cu capul batand odata cu valul. Pozitia ca o peruca a algelor a fost cel mai mare avantaj al lor.

„Lipetele sunt ca vacile din bazinele de maree”, a explicat Kelly. „La maree inalta, cand apa le acopera, pascurile pasc in zona – desi nu pot urca peste alte lapei – si apoi trebuie sa se intoarca la locul exact de pe stanca, altfel vor fi mancate.”

O coaja de lapa se formeaza pe stanca. Pe masura ce suprafata rocii se schimba, zona de sub pat devine o „amprenta” precisa. Este singurul loc in care o lapa poate recrea in mod constant acea etansa etansa, impiedicand o pasare sa o scoata.

Kelly a aratat spre urme de pasi in forma de lapa absente ale creatorului sau. „Numim aceste cicatrici acasa”, a spus el. Aceste papa au disparut pentru totdeauna.

Kelly s-a aruncat din prapastia curata. A fost o zi incredibila in varful stancilor galeze si in marea Galilor. Dar viitorul acestui ecosistem m-a nelinistit. Sportul ar creste, la fel si cicatricile de acasa.